Gå til hovedinnhold
VERKTØYKASSEN

Farger

Fargepaletten er et viktig grafisk virkemiddel i identiteten vår. Det er viktig at fargene brukes riktig og med omhu, for å oppnå et gjenkjennelig uttrykk.

Fargene har gode kontraster som til sammen gir et lekent og livlig uttrykk. I tillegg symboliserer fargene noen av verdiene vi står for.

Fargeoversikt

Når det er snakk om kjernekommunikasjon, skal vi prøve å forholde oss til disse hovedfargene.

Primærfarger

Primærfargene er de mest sentrale fargene i Entur.

Blue

HEX

#181C56

RGB

24, 28, 86

CMYK

100, 95, 0, 45

PMS-C

273

Coral

HEX

#ff5959

RGB

255, 89, 89

CMYK

0, 80, 60, 0

PMS-C

178

White

HEX

#ffffff

RGB

255, 255, 255

CMYK

0, 0, 0, 0

PMS-C

-

Sekundærfarger

Sekundærpaletten brukes primært dekorativt og tilfører visuell dybde.

Peach

HEX

#ffbf9e

RGB

255, 191, 158

CMYK

0, 30, 40, 0

PMS-C

162

Lavender

HEX

#aeb7e2

RGB

255, 89, 89

CMYK

0, 80, 60, 0

PMS-C

178

Fargebruk

For print

På trykte flater skal merkevaren vår være tydelig og lett gjenkjennelig. Vi skal fremstå som profesjonelle, men kan gjerne være lekne i uttrykket der det passer.

Kjernefargene skal alltid være med i designet – de bygger identitet og styrker gjenkjennelsen, uansett format. Sekundærfargene brukes som støtte for å skape dybde og variasjon.

I trykk har vi mer rom for å eksperimentere med farger, former og typografi, og skape energi og visuell interesse. Vi bruker også tekst som et grafisk virkemiddel, med ulike farger og vekter for å fremheve budskap.

For digitale flater

For digitale flate holder et rent og enkelt uttrykk, der blått og hvitt dominerer. Korall brukes som støtteelement for å forsterke merkevaren, og sekundærfargene støtter opp om enkelte designelementer for å skape dybde og variasjon.

Her har vi utvidet fargepaletten med flere nyanser av kjerne- og sekundærfargene, samt egne statusfarger og transportsfarger. Dette gir større fleksibilitet og gjør det mulig å tilpasse designet etter funksjon og de forventningene man har til digitale grensesnitt.

Sammenlignet med trykk, skal det digitale uttrykket være mer nedtonet – her er det innholdet som skal være i fokus. Designet skal gjøre det enkelt å bruke og forstå, uten å konkurrere med budskapet.

Vekting av farge

Hvordan fargene vektes er en viktig del av å skape det ønskede uttrykket for Entur. Hovedfargene er (blue), (white) og (coral), og disse burde alltid være med. Korallfargen er vektet lavt, men er viktig og skal alltid være tilstede i uttak. Den brukes ofte til detaljer, til tider så detaljert som bare i logo.

Viser vektleggingen av profilfargene, Blue og white er størst, så lavender, coral og til slutt peach

Eksempler

Viser eksempel på vekting på plakat

Entur verdi plakat

Viser eksempel på vekting på web

Entur app

Viser eksempel på vekting på web

Entur interne applikasjoner

Viser eksempel på vekting på mobil

Entur web

Unngå..

Mørk tekst på blå bakgrunn

Korall som bakgrunn

Kombinasjoner som ikke er identitetsbærende

Peach farge på lys bakgrunn

Universell utforming

Farge er avgjørende for god lesbarhet, uansett hvor og hvordan designet brukes – enten det er i animasjon, print, datavisualisering eller brukergrensesnitt. Hvis fargene ikke har tilstrekkelig kontrast i lysstyrke eller nyanse, kan det bli vanskelig for svaksynte å skille mellom tekst og grafiske elementer. Sørg for at fargevalgene dine støtter både budskapet og brukeropplevelsen – ikke svekker dem.

Kontrast ratio

Når du bruker farger på tekst eller elementer mot en bakgrunn, må du passe på at det er god nok kontrast for at innholdet skal være lett å lese.

Kontrastkravene er:

  • Tekst: minst 4.5:1
  • Ved normal teksttykkelse er stor tekst 18 punkt og større.
  • Ved fet tekststil er stor tekst 14 punkt og større.

Derfor er det viktig å teste med en kontrastsjekker for å sikre at kombinasjonen oppfyller kravene.

Les mer om kontrastkrav for farger på Universell utforming siden og bruk vår Color Contrast Checker for å hjelpe deg med å bestemme lesbarheten til tekst og kontrasten til grafiske objekter.

Fargenyanser

I Entur bruker vi fargenyanser både i oppbyggingen av komponenter og i visualiseringer eller workshopmateriale. For å se hele spekteret av fargekoder, gå til tokens.

Viser eksempel på nyanser av peach
Viser eksempel på nyanser av coral
Viser eksempel på nyanser av canary
Viser eksempel på nyanser av lavender
Viser eksempel på nyanser av sky
Viser eksempel på nyanser av mint
Viser eksempel på nyanser av grey
Viser eksempel på nyanser av blue
Viser eksempel på nyanser av ebony
Rediger denne siden på GitHub