Gå til hovedinnhold
OVERSIKT

Metoder og maler

Entur Linje samler metoder og maler for enklere samarbeid og bedre produktutvikling.

Vi har satt sammen et sett med maler og metoder vi tror er spesielt relevant for arbeidet i Entur slik at de er tilgjengelig for alle. Målet er å finne de verktøyene som hjelper oss å oppnå målene våres og samarbeide enklere i og på tvers av team og fagdisipliner.

Metodene er hentet og tilpasset på fra ulike kilder innen digital produktutvikling og interaksjons- og tjenestedesign. Noen gode kilder man kan se på hvis man er mer interessert:

Prosesser

Aktørkart

En metode for å få oversikt over aktører som berøres av et prosjekt.

Forretningsmodell

En metode for å beskrive hva teamet, området eller bedriften skal fokusere på.

MoSCoW-analyse

En metode for å prioritere oppgaver og krav i et prosjekt

Verdiforslag

En metode for å avdekke kundebehov og utvikle produkter/tjenester som skaper verdi.

Intervjukort

Et verktøy for rask oppsummering av brukerinnsikt

OODA-loop

En modell for å ta raske og informerte beslutninger i komplekse situasjoner.

Hypotesekort

Et verktøy for å formulere, teste og måle hypoteser i produktutvikling.

Tjenestekart

En metode for å kartlegge hele tjenestereisen – fra brukerens handlinger til interne ledd.

Brukerreisekart

Et verktøy for å kartlegge brukerens opplevelse, behov og utfordringer i en tjenestereise.

Teambygging

Team Canvas

En metode for å støtte et team i å snakke om samarbeid og sette et felles mål.

Retro

En fast møte der teamet reflekterer over det som har fungert bra og hva som kan forbedres.

Rediger denne siden på GitHub