Metoder og maler
Entur Linje samler metoder og maler for enklere samarbeid og bedre produktutvikling.
Vi har satt sammen et sett med maler og metoder vi tror er spesielt relevant for arbeidet i Entur slik at de er tilgjengelig for alle. Målet er å finne de verktøyene som hjelper oss å oppnå målene våres og samarbeide enklere i og på tvers av team og fagdisipliner.
Metodene er hentet og tilpasset på fra ulike kilder innen digital produktutvikling og interaksjons- og tjenestedesign. Noen gode kilder man kan se på hvis man er mer interessert:
Prosesser

Aktørkart
En metode for å få oversikt over aktører som berøres av et prosjekt.

Forretningsmodell
En metode for å beskrive hva teamet, området eller bedriften skal fokusere på.

MoSCoW-analyse
En metode for å prioritere oppgaver og krav i et prosjekt

Verdiforslag
En metode for å avdekke kundebehov og utvikle produkter/tjenester som skaper verdi.

Intervjukort
Et verktøy for rask oppsummering av brukerinnsikt

OODA-loop
En modell for å ta raske og informerte beslutninger i komplekse situasjoner.

Hypotesekort
Et verktøy for å formulere, teste og måle hypoteser i produktutvikling.

Tjenestekart
En metode for å kartlegge hele tjenestereisen – fra brukerens handlinger til interne ledd.

Brukerreisekart
Et verktøy for å kartlegge brukerens opplevelse, behov og utfordringer i en tjenestereise.
Teambygging

Team Canvas
En metode for å støtte et team i å snakke om samarbeid og sette et felles mål.

Retro
En fast møte der teamet reflekterer over det som har fungert bra og hva som kan forbedres.