Gå til hovedinnhold
WORKSHOPMALER

Hypotesekort

Et verktøy for å formulere, teste og måle hypoteser i produktutvikling.

Når vi utvikler digitale løsninger, jobber vi ofte ut fra antagelser – vi ser et problem, utvikler en idé, og setter løsningen ut i produksjon. Hypotesekort hjelper teamet med å sette ord på disse antagelsene, gjøre dem synlige, og teste dem systematisk. På den måten kan dere raskere forstå hva som faktisk fungerer, lære av resultatene, og ta tryggere og mer målrettede beslutninger underveis i utviklingen.

Tidsbruk
--
Deltakere
--
Når i prosess
Når du skal teste antagelser eller idéer tidlig i utviklingen.

Forberedelser

Digitalt:

  • Last ned eller koble til malen, og importer den i verktøy som MURAL eller FigJam.
  • Sørg for at alle har tilgang til verktøyet før møtet.

Fysisk:

  • Print ut malen i A1-format, eller tegn den på tavle.
  • Tusjer og penner.
  • Klokke eller timer for å holde styr på tiden.

Veiledning til bruk

Hypotesekort hjelper deg å formulere én antagelse du ønsker å teste, og gir en enkel struktur for å tenke gjennom problemet, løsningen, forventet effekt – og hvordan du kan måle det. Bruk én lapp per hypotese.

Steg 1: Vi tror at…

Beskriv problemet slik dere forstår det i dag. Det kan være basert på antakelser, erfaring eller innsikt – poenget er å tydeliggjøre hva dere tror er sant.

Steg 2: Så hvis vi…

Skriv hva dere har tenkt å gjøre – en løsning, et tiltak, en funksjon eller endring dere ønsker å teste.

Steg 3: Så vil vi se at…

Hva håper dere skjer hvis løsningen fungerer? Dette er det ønskede utfallet, og ofte den mest usikre delen av hypotesen.

Steg 4: Og dette kan vi vite ved å måle…

Hvordan skal dere finne ut om hypotesen stemmer? Definer eksperimentet: hva dere gjør, hvordan dere måler, og når dere evaluerer. Husk: Måling kan være både kvalitativ (f.eks. observasjon) og kvantitativ (f.eks. klikk, konvertering).

Rediger denne siden på GitHub