Gå til hovedinnhold

Relasjonssortering (Affinity diagramming) hjelper deg å samle og organisere ideer og informasjon ved å gruppere dem etter felles temaer. Dette gjør komplekse data enklere å forstå og håndtere.

Tidsbruk --
Deltagere --
Når i prosess Etter innsiktarbeid eller idémyldring

Illustrasjon av hvordan man sorterer post-its i meningsfulle grupper.

Forberedelser

Digitalt

  • Bruk FigJam, Miro eller lignende verktøy.
  • Sørg for at alle har tilgang og forstår verktøyet.

Fysisk

  • Bruk tavle eller stort ark.
  • Ha post-its i ulike farger, tusjer og penner.

Veiledning til bruk

Steg 1: Samle ideer

La deltakerne raskt skrive ned ideer, observasjoner eller data på individuelle post-it lapper. Fokuser på å få frem mange ulike tanker uten å analysere dem for mye.

Steg 2: Grupper ideene

Sorter lappene sammen i grupper basert på felles temaer eller relasjoner.

Steg 3: Navngi gruppene

Når du/dere er fornøyd med gruppene setter du en ny lapp på toppen av gruppa i annen farge med en oppsummerende tittel.

Steg 4: Prioritere og definere neste steg:

Velg hvilke grupper som er viktigst å jobbe videre med. Diskuter og definer konkrete tiltak eller neste steg basert på prioriteringene.

Eksempel:

  • Kommunikasjon → Tydeligere tilbakemeldinger til brukere
  • Brukervennlighet → Forbedre navigasjon i appen