Retro
En retro er et fast møte der teamet reflekterer over det som har fungert bra og hva som kan forbedres.
Ved å gjennomføre retro skal deltakerne være i stand til å øke produktiviteten sin. I praksis kan dette gjøres ved å utarbeide forbedringstiltak for å løse både personlige og tekniske utfordringer i teamet. Det er utformet og beskrevet flere metoder for hvordan denne praksisen kan gjennomføres. Hvilken metode som passer teamet best, avhenger av teamets sammensetning, kultur og nåværende behov.
Forberedelser
Digitalt:
- Last ned eller koble til malen, og importer den i verktøy som MURAL eller FigJam.
- Sørg for at alle har tilgang til verktøyet før møtet.
Fysisk:
- Print ut malen i A1-format, eller tegn den på tavle.
- Post-it-lapper i ulike farger, tusjer og penner.
- Klokke eller timer for å holde styr på tiden.
Veiledning til bruk
Retroansvarlig kan rulleres på i teamet, og den personen har ansvar for:
- Velge retromal
- Være ordstyrer
- Fasilitere og notere
- Sikre at teamet holder tiden
- Poste oppsummering i teamets kommunikasjonskanal eller dokumentasjonskanal.
Steg 1: Status på tidligere tiltak
Teamet går gjennom tiltakene fra forrige retro. Har vi gjennomført tiltakene vi satte opp sist?
Steg 2: Hva har skjedd siden sist?
Om dette steget er med i retromalen, skal man skrive en liste sammen med teamet av hva som har skjedd i teamet, enten nye features, sosiale ting, eller annet.
Steg 3. Skriv lapper
Gå kjapt gjennom malen, og hvilke deler den inneholder. Deltakerne velger farge og skriver lapper som passer til de ulike delene.
Steg 4. Sortering og avstemning
Etter lappene er skrevet må de sorteres i klynger av lignende lapper. Resten av teamet kan ta en velfortjent pause (5-10 min) mens du gjør dette med team lead eller en designer. Når lappene er sortert i klynger er det på tide å stemme. Her holdet det med 5 stemmer til hver.
Steg 5. Diskusjon og tiltak
Ta de tre klyngene eller lappene som fikk flest stemmer og dra dem over i Diskusjon-kolonnen. Designerne har veto og kan legge til en ekstra lapp. Sett av ca. 5 minutt til hver diskusjon. Når diskusjonen er over skriver du ned eventuelle tiltak, og navn på de som er ansvarlig for å følge opp.
Steg 6. Etter retro
Når retroen er over dokumenterer og deler retroansvarlig tiltakslisten, og tagger ansvarlige.